Persbericht

om | nieuwe energie en Energie VanOns worden samen ‘Energie van Ons’

Nieuwe landelijke coöperatieve leverancier wil energie onafhankelijker maken van markt en geopolitiek

Amsterdam / Groningen, 25 juni 2026

‘om | nieuwe energie’ en ‘Energie VanOns’ gaan vanaf 1 juli samen verder als nieuwe landelijke coöperatieve energieleverancier. Het is daarmee de enige coöperatieve energieleverancier die op landelijk niveau opereert. Beide organisaties leveren lokaal opgewekte, 100% duurzame energie zonder winstoogmerk vanuit verschillende delen in Nederland. Door te fuseren, willen ze een grotere bijdrage leveren aan de energietransitie en energie minder kwetsbaar maken voor marktschommelingen. De nieuwe organisatie krijgt de naam ‘Energie van Ons’.

Het is een logische stap voor de twee energieleveranciers om samen verder te gaan. Waar Energie VanOns vooral actief is in de drie noordelijke provincies, is om | nieuwe energie actief in de rest van Nederland. Geografisch gezien vullen ze elkaar daarom perfect aan. Daarnaast delen zij hetzelfde DNA: een sterke coöperatieve basis, de overtuiging dat duurzame energie van en voor mensen moet zijn en de ambitie om de energietransitie lokaal te verankeren.

Lokale impact, landelijke slagkracht

Beide organisaties zijn ontstaan als samenwerkingsverband tussen energiecoöperaties die lokaal duurzame energie opwekken. Klanten ontvangen stroom van een windmolen of zonnepark uit hun eigen buurt, zodat ze zelf kunnen zien waar de energie vandaan komt. De opbrengsten vloeien via de coöperaties weer terug naar de eigen omgeving. Door de krachten te bundelen, ontstaat er nu een landelijke coöperatieve beweging met meer dan 250 lokale energiecoöperaties. Jaap Hoeksema, directeur bij Energie VanOns vertelt: ”We zijn ontstaan vanuit dezelfde filosofie: we vinden allebei dat de energievoorziening niet enkel overgelaten mag worden aan de commerciële partijen. Wij willen lokaal energie opwekken en de opbrengst ook lokaal weer laten terugvloeien, zonder winstoogmerk. Dat kan alleen als je goed samenwerkt. En dat doen we al geruime tijd steeds intensiever. Dat geeft ons het vertrouwen dat we op dezelfde frequentie zitten. Samen bundelen we onze krachten voor nog meer lokale impact, maar met landelijke slagkracht.”

André Dippell, directeur van om | nieuwe energie vult aan: ”Eigenlijk is het een no-brainer dat we samengaan, en zo wordt dat ook door onze lokale energiecoöperaties gezien. Dat hebben we de afgelopen maanden ook al kunnen ervaren. Ik kijk ernaar uit om samen verder te groeien, zodat we nog meer lokale energie kunnen leveren en nog meer mensen duurzame energie kunnen teruggeven.”

Actief vanuit Amsterdam en Groningen

Vanwege de afstand blijven beide kantoren in Amsterdam en Groningen behouden. Klanten zullen – naast een toekomstige nieuwe naam – weinig verandering merken. Volgens de bestuurders ligt dekracht in het bundelen van kennis en schaal, waardoor de nieuwe organisatie meer landelijke slagkracht krijgt. Dit biedt ruimte om efficiënter met de energie om te gaan en de dienstverlening door te ontwikkelen, waar zowel de klanten als lokale energiecoöperaties van zullen profiteren.

De besturen van beide organisaties worden volledig samengevoegd tot één bestuur voor het nieuwe geheel, onder voorzitterschap van André Dippell.

Dippell: “We gaan samen vanuit gelijkwaardigheid. We gaan de organisatie de komende maanden verder integreren, waarbij we tot die tijd blijven werken onder de twee aparte merknamen. Die eenwording verdient een zorgvuldige aanpak, waarin we onze klanten zullen meenemen. We zijn ervan overtuigd dat het een win-win situatie is voor onze klanten en de lokale energiecoöperaties. Ik kijk ernaar uit om deze nieuwe fase in te gaan.”


Meer weten over de fusie?

Mocht u als klant van ‘om | nieuwe energie’ vragen hebben over de fusie, dan kunt u die via onderstaande manieren stellen.

Telefonisch     0222 - 760 044

Email               info@samenom.nl

Website          www.samenom.nl/fusie